1
|
Symboly - obrazy v kultúrach a celkovo
Symbol je ustálený obraz. Napr. holubica je symbolickým znázornením mieru; avšak okrem toho v Biblii je biela holubica symbol či obraz Ducha Svätého.
Obraz ako metafora je prenášanie pomenovania jedného javu, predmetu na iný jav či predmet na základe podobnosti niektorých znakov; obraz - metaforické pomenovanie. Obrazný znamená založený na obraze, vyjadrený nepriamo, obrazom, napr. obrazné stvárnenie skutočnosti v umení; metaforický; prenesený: obrazný, metaforický význam slova; symbolický.
Symbol - niečo konkrétne, čo sa všeobecne uznáva za znak istej abstraktnej skutočnosti, napr. symbol Vianoc; holubica je symbolom mieru; ľalia je symbolom čistoty, nevinnosti...
To znamená, že okrem všedného, profánneho, prozaického, ,realistického' pohľadu existuje aj kultúrny, obrazný, umelecký, symbolický či duchovný prístup... Niektoré skutočnosti sa vyjadrujú pomocou príbehov, podobenstiev, umeleckých a duchovných či náboženských diel. Okrem rozumu existujú aj emócie, city, ba psychológia hovorí i o vyšších citoch (sociálnych, kultúrnych, etických, estetických, poznávacích, religióznych...). Ono to nie je v rozpore: rozum a cit sa navzájom dopĺňajú. Takisto priamy a nepriamy - obrazný prístup, pohľad...
Preto sa nečudujme existencii umeleckých diel, mytológií a náboženských obrazov, podobenstiev či symbolov. Obrazy veci ukazujú akosi inak - napr. emócie ukazujú vo forme konkrétneho objektu, prejavu. Ako ,vyzerá' hnev zlého človeka? Ako drak? Alebo ako ,vyzerá' hlúpy človek? Ako somárik? Ako vyzerá smútok? Ako smutná vŕba? Ako vyzerá láska? Ako červená ruža?
Vezmime si ,obrazy' napr. z diel Pán prsteňov či Hobit od Tolkiena, podobne ,obrazy' z Narnie od C. S. Lewisa... Paradoxne v jednej súvislosti môže určitý obraz predstavovať jednu a v inej rozdielnu až protichodnú skutočnosť. Lev je u Lewisa obrazom Boha Krista, azda majestát a moc, avšak lev môže byť podľa Biblie i diabol, zlá šelma a pod. Napr. keby som ja osobne chcel vyjadriť obrazne Boha, namiesto leva by som použil slona. Slon je väčší a mocnejší než lev, navyše je to takpovediac mierumilovný vegetarián. Napriek tomu, že Biblia uvádza aj obraz, že vraj v pokojamilovnej mesiášskej ríši: "bude vlk bývať s baránkom a leopard spočívať s kozliatkom; i teliatko a lev a kŕmny vôl budú spolu a drobný chlapček ich bude zavracať. Krava i medveď budú sa pásť, ich mláďatá budú ležať spolu a lev bude ako vôl žrať slamu." (Izaiáš 11; pozri tiež Izaiáš 65)
Niekto by mohol namietať, že slon ako symbol či obraz pripomína viac indickú, hinduistickú či budhistickú kultúru. Avšak slon je všeobecne proste Božie stvorenie. Nie je to primárne nejaký indický symbol. A preto ho možno použiť všeobecne - vrátane kresťanstva. Dnes môžeme používať aj také obrazy, ktoré zahŕňajú celý svet, nie sme odkázaný iba na nejakú obmedzenú oblasť ako kedysi dávno. Židia sa pred tisíckami rokov so slonom nestretávali, zatiaľ čo s levom áno. Dnes poznáme slona bez ohľadu na svoju etnickú skupinu a geografiu
|
|
|
2
|
|
1. Enfant Terrible 25.11.2023, 16:06
Symboly - obrazy v kultúrach a celkovo
Symbol je ustálený obraz. Napr. holubica je symbolickým znázornením mieru; avšak okrem toho v Biblii je biela holubica symbol či obraz Ducha Svätého.
Obraz ako metafora je prenášanie pomenovania jedného javu, predmetu na iný jav či predmet na základe podobnosti niektorých znakov; obraz - metaforické pomenovanie. Obrazný znamená založený na obraze, vyjadrený nepriamo, obrazom, napr. obrazné stvárnenie skutočnosti v umení; metaforický; pre...
▲
25.11.2023, 16:07
|
Obrazný prístup je akýsi miernejší. Menej zasahuje priamo, je teda akoby nepriamy a miernejší, ohľaduplnejší. Veď podľa psychológie (psychiatrie) existujú aj tzv. obranné mechanizmy ega. Avšak pred nepriamym obrazom sa ego brániť nemusí. Pre jeho nepriamosť, miernosť, ohľaduplnosť. Zodpovedá viac duši a citu.
Boh niekedy veci ukazuje obrazne, v príbehoch a podobenstvách. To je jeho štýl. Zakrýva bolesť a zlo do obrazných foriem a procesov. Diabol nie je ,človek', lež drak, ak sv. Juraj zabije draka, diabla, nezabije ,človeka' (anjela), lež zlého tvora, šelmu, príšeru. Zabiť príšeru je prijateľnejšie svedomiu a vnímaniu než zabiť inteligentného tvora podobného človeku. Príšera znázorňuje duševný stav diabla - jeho neresti a hriechy, negatívne stavy, moc...
|
|
|
3
|
|
2. Enfant Terrible 25.11.2023, 16:07
Obrazný prístup je akýsi miernejší. Menej zasahuje priamo, je teda akoby nepriamy a miernejší, ohľaduplnejší. Veď podľa psychológie (psychiatrie) existujú aj tzv. obranné mechanizmy ega. Avšak pred nepriamym obrazom sa ego brániť nemusí. Pre jeho nepriamosť, miernosť, ohľaduplnosť. Zodpovedá viac duši a citu.
Boh niekedy veci ukazuje obrazne, v príbehoch a podobenstvách. To je jeho štýl. Zakrýva bolesť a zlo do obrazných foriem a procesov. Diabol nie je ,človek', lež drak, ak sv. Juraj z...
▲
26.11.2023, 09:49
|
Iste, koho to vlastne sv. Juraj v podobe draka zabil, je otázne. Zabil napr. nejakého zlého človeka - trebárs vodcu barbarských zbojníkov? Alebo premohol nejakú svoju vlastnú neresť?
Napr. o kráľovi Dávidovi sa píše, že vďaka Bohu dokázal premôcť leva, medveďa a potom veľkého Goliáša...
O význame obrazov a symbolov by sa dalo hovoriť ešte viac. Napr. o tom, že asi uľahčujú ľuďom dostupnosť niektorých inak ťažšie dostupných duchovných vecí atď.
|
|
|
|