hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  vlákno

Jung a evanjelium

príspevkov
13
zobrazení
18
tému vytvoril(a) 5.7.2025 20:30 qwert
posledná zmena včera
11

10. qwert včera, 17:45

To môže tvrdiť, lebo Boh je veľmi široky pojem...ale biblicke udalosti takto zduchovňuje...

včera, 18:03

Moc husto rozmyšľa ten Jung


Keď hovoril o „Bohu“, nemyslel tým vždy to isté, čo tradičná teológia. Jeho pojem Boha bol hlboko psychologický, symbolický a zároveň existenciálne vážny.

Boh ako archetyp
Jung vnímal Boha ako archetyp Seba – teda symbol celistvosti, zmyslu a najhlbšej pravdy, ku ktorej ľudská psychika smeruje.

Tento „Boh“ nie je len predstava, ale vnútorná realita, ktorá sa prejavuje v snoch, mýtoch, náboženstvách a osobných zážitkoch.

V jeho chápaní je Boh nevyhnutný psychologický faktor – niečo, čo sa v nás objavuje bez toho, aby sme to vedome vytvorili.

Neverím – viem“

V známom rozhovore pre BBC v roku 1959, keď sa ho pýtali, či verí v Boha, odpovedal:

Boh ako vnútorný zážitok

Jung nepopieral existenciu transcendentného Boha, ale tvrdil, že človek môže poznať Boha len cez vlastnú psychiku.

Preto sa zameriaval na symboly Boha – ako sa Boh zjavuje v snoch, víziách, náboženských obrazoch.

Vnímal Boha ako realitu, ktorá má psychologický účinok – teda nie ako hypotézu, ale ako skúsenosť.

Konflikt s teológiou

Tradičná kresťanská teológia chápe Boha ako osobného, transcendentného Stvoriteľa.

Jungov Boh je vnútorný, symbolický, často ambivalentný (obsahuje aj svetlo, aj tieň).

To viedlo k napätiu: niektorí teológovia ho obviňovali z psychologizácie Boha, iní ho obdivovali za most medzi psychológiou a spiritualitou.

Ak by si sa spýtal Junga, „kto je Boh?“, možno by ti odpovedal:

„Boh je obraz, ktorý sa vynára z hĺbky tvojej duše, keď sa priblížiš k pravde o sebe.“
none
ako odpoveď na :
10

9. kntsz včera, 17:25

Tvoj typický prístup.
Povrchnosť - povrchnosť, neznalosť, nepochopenie, dávanie slovám iný význam ako v skutočnosti v hlbinnej psychológii majú a na týchto sračkách ideš robiť závery a nebodaj aj poučovať. "
Jung je známy svojim citátom:
"Ja už neverím v Boha, lebo moja viera sa stala istotou, že Boh existuje.

včera, 17:45
To môže tvrdiť, lebo Boh je veľmi široky pojem...ale biblicke udalosti takto zduchovňuje...
none
ako odpoveď na :
9

6. qwert včera, 16:17

@kntsz ty si odborník na Junga. Je to naozaj tak?....

včera, 17:25
Tvoj typický prístup.
Povrchnosť - povrchnosť, neznalosť, nepochopenie, dávanie slovám iný význam ako v skutočnosti v hlbinnej psychológii majú a na týchto sračkách ideš robiť závery a nebodaj aj poučovať. "
Jung je známy svojim citátom:
"Ja už neverím v Boha, lebo moja viera sa stala istotou, že Boh existuje.
none
ako odpoveď na :
6

1. qwert 05.07.2025, 20:30

1 Archetypy vs. Zjavenie Jung: Vníma náboženské postavy (napr. Krista, Máriu, Satana) ako archetypy — univerzálne symboly kolektívneho nevedomia. Teológia: Tieto postavy sú reálne osoby v dejinách spásy, nie len psychologické symboly. Konflikt: Redukovanie Božích osôb na symboly môže byť vnímané ako popretie ich objektívnej existencie. 2. Spása ako individuácia Jung: Cieľom života je individuácia — integrácia vedomia a nevedomia, dosiahnutie celistvosti. Kresťanstvo: Cieľom je spása skr...

včera, 16:17
@kntsz ty si odborník na Junga. Je to naozaj tak?....
none
ako odpoveď na :
1
05.07.2025, 20:30
1 Archetypy vs. Zjavenie

Jung: Vníma náboženské postavy (napr. Krista, Máriu, Satana) ako archetypy — univerzálne symboly kolektívneho nevedomia.

Teológia: Tieto postavy sú reálne osoby v dejinách spásy, nie len psychologické symboly.

Konflikt: Redukovanie Božích osôb na symboly môže byť vnímané ako popretie ich objektívnej existencie.

2. Spása ako individuácia

Jung: Cieľom života je individuácia — integrácia vedomia a nevedomia, dosiahnutie celistvosti.

Kresťanstvo: Cieľom je spása skrze vieru v Krista, odpustenie hriechov a večný život.

Konflikt: Jungov proces je zameraný na seba, kým kresťanská spása je zameraná na Boha a vztah s Ním.

3. Duch Svätý ako symbol

Jung: Duch Svätý je pre neho archetyp vyššieho vedomia alebo vnútorného hlasu.

Teológia: Duch Svätý je tretia osoba Trojice, s vôľou, hlasom a mocou konať.

Konflikt: Redukcia Ducha Svätého na psychologický symbol môže byť chápaná ako popretie jeho božskej osoby.

4. Dobro a zlo ako protiklady

Jung: Vníma dobro a zlo ako komplementárne protiklady, ktoré treba integrovať.

Kresťanstvo: Zlo je odpor voči Bohu, nie niečo, čo má byť prijaté alebo integrované.

Konflikt: Jungova predstava môže viesť k relativizácii hriechu a morálky.



none
prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2025 verzia : 1.05 ( 27.4.2024 1:45 ) veľkosť : 54 750 B vygenerované za : 0.036 s unikátne zobrazenia tém : 646 322 unikátne zobrazenia blogov : 8 252 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti :

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

nikto (nie) je online

hľadanie :

blog dňa :

Satan, náš žalobca Mnoho ľudí si myslí, že Boh má úplnú moc nad svetom a pripisujú mu za vinu všetky katastrofy, tragické nehody, vojny a konflikty, choroby a iné trápenia. Títo ľudia nechápu, že v tomto svete je reálne aktívny - zničujúci satan, kt...

citát dňa :

Nevadí mi názor iných ľudí, ale to, že mi ho chcú nanútiť.