hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
Jung a evanjelium
príspevkov 13 |
zobrazení 18 |
tému vytvoril(a) 5.7.2025 20:30 qwert
posledná zmena včera
|
11
|
|
10. qwert včera, 17:45
To môže tvrdiť, lebo Boh je veľmi široky pojem...ale biblicke udalosti takto zduchovňuje...
▲
včera, 18:03
|
Moc husto rozmyšľa ten Jung Keď hovoril o „Bohu“, nemyslel tým vždy to isté, čo tradičná teológia. Jeho pojem Boha bol hlboko psychologický, symbolický a zároveň existenciálne vážny.
Boh ako archetyp Jung vnímal Boha ako archetyp Seba – teda symbol celistvosti, zmyslu a najhlbšej pravdy, ku ktorej ľudská psychika smeruje.
Tento „Boh“ nie je len predstava, ale vnútorná realita, ktorá sa prejavuje v snoch, mýtoch, náboženstvách a osobných zážitkoch.
V jeho chápaní je Boh nevyhnutný psychologický faktor – niečo, čo sa v nás objavuje bez toho, aby sme to vedome vytvorili.
Neverím – viem“
V známom rozhovore pre BBC v roku 1959, keď sa ho pýtali, či verí v Boha, odpovedal:
Boh ako vnútorný zážitok
Jung nepopieral existenciu transcendentného Boha, ale tvrdil, že človek môže poznať Boha len cez vlastnú psychiku.
Preto sa zameriaval na symboly Boha – ako sa Boh zjavuje v snoch, víziách, náboženských obrazoch.
Vnímal Boha ako realitu, ktorá má psychologický účinok – teda nie ako hypotézu, ale ako skúsenosť.
Konflikt s teológiou
Tradičná kresťanská teológia chápe Boha ako osobného, transcendentného Stvoriteľa.
Jungov Boh je vnútorný, symbolický, často ambivalentný (obsahuje aj svetlo, aj tieň).
To viedlo k napätiu: niektorí teológovia ho obviňovali z psychologizácie Boha, iní ho obdivovali za most medzi psychológiou a spiritualitou.
Ak by si sa spýtal Junga, „kto je Boh?“, možno by ti odpovedal:
„Boh je obraz, ktorý sa vynára z hĺbky tvojej duše, keď sa priblížiš k pravde o sebe.“
|
 |
|
ako odpoveď na :
10
|
|
9. kntsz včera, 17:25
Tvoj typický prístup. Povrchnosť - povrchnosť, neznalosť, nepochopenie, dávanie slovám iný význam ako v skutočnosti v hlbinnej psychológii majú a na týchto sračkách ideš robiť závery a nebodaj aj poučovať. "   Jung je známy svojim citátom: "Ja už neverím v Boha, lebo moja viera sa stala istotou, že Boh existuje.
▲
včera, 17:45
|
To môže tvrdiť, lebo Boh je veľmi široky pojem...ale biblicke udalosti takto zduchovňuje...
|
 |
|
ako odpoveď na :
9
|
|
6. qwert včera, 16:17
@kntsz ty si odborník na Junga. Je to naozaj tak?....
▲
včera, 17:25
|
Tvoj typický prístup. Povrchnosť - povrchnosť, neznalosť, nepochopenie, dávanie slovám iný význam ako v skutočnosti v hlbinnej psychológii majú a na týchto sračkách ideš robiť závery a nebodaj aj poučovať. "    Jung je známy svojim citátom: "Ja už neverím v Boha, lebo moja viera sa stala istotou, že Boh existuje.
|
 |
|
ako odpoveď na :
6
|
|
1. qwert 05.07.2025, 20:30
1 Archetypy vs. Zjavenie Jung: Vníma náboženské postavy (napr. Krista, Máriu, Satana) ako archetypy — univerzálne symboly kolektívneho nevedomia. Teológia: Tieto postavy sú reálne osoby v dejinách spásy, nie len psychologické symboly. Konflikt: Redukovanie Božích osôb na symboly môže byť vnímané ako popretie ich objektívnej existencie. 2. Spása ako individuácia Jung: Cieľom života je individuácia — integrácia vedomia a nevedomia, dosiahnutie celistvosti. Kresťanstvo: Cieľom je spása skr...
▲
včera, 16:17
|
@kntsz ty si odborník na Junga. Je to naozaj tak?....
|
 |
|
ako odpoveď na :
1
|
1 Archetypy vs. Zjavenie
Jung: Vníma náboženské postavy (napr. Krista, Máriu, Satana) ako archetypy — univerzálne symboly kolektívneho nevedomia.
Teológia: Tieto postavy sú reálne osoby v dejinách spásy, nie len psychologické symboly.
Konflikt: Redukovanie Božích osôb na symboly môže byť vnímané ako popretie ich objektívnej existencie.
2. Spása ako individuácia
Jung: Cieľom života je individuácia — integrácia vedomia a nevedomia, dosiahnutie celistvosti.
Kresťanstvo: Cieľom je spása skrze vieru v Krista, odpustenie hriechov a večný život.
Konflikt: Jungov proces je zameraný na seba, kým kresťanská spása je zameraná na Boha a vztah s Ním.
3. Duch Svätý ako symbol
Jung: Duch Svätý je pre neho archetyp vyššieho vedomia alebo vnútorného hlasu.
Teológia: Duch Svätý je tretia osoba Trojice, s vôľou, hlasom a mocou konať.
Konflikt: Redukcia Ducha Svätého na psychologický symbol môže byť chápaná ako popretie jeho božskej osoby.
4. Dobro a zlo ako protiklady
Jung: Vníma dobro a zlo ako komplementárne protiklady, ktoré treba integrovať.
Kresťanstvo: Zlo je odpor voči Bohu, nie niečo, čo má byť prijaté alebo integrované.
Konflikt: Jungova predstava môže viesť k relativizácii hriechu a morálky.
|
 |
|
|
prevádzkuje diskusneforum.sk
kontaktuj správcu diskusného fóra
vytvoril dzI/O 2023 - 2025
verzia : 1.05 ( 27.4.2024 1:45 )
veľkosť : 54 750 B
vygenerované za : 0.036 s
unikátne zobrazenia tém : 646 322
unikátne zobrazenia blogov : 8 252
táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...
|
možnosti :
hlavná stránka
nastavenia
blogy
todo
hľadanie :
blog dňa :
Satan, náš žalobca Mnoho ľudí si myslí, že Boh má úplnú moc nad svetom a pripisujú mu za vinu všetky katastrofy, tragické nehody, vojny a konflikty, choroby a iné trápenia. Títo ľudia nechápu, že v tomto svete je reálne aktívny - zničujúci satan, kt...
citát dňa :
Nevadí mi názor iných ľudí, ale to, že mi ho chcú nanútiť.
|