1
|
1. Poznaj na čom si 😉
V prvom rade je potrebné vedieť, ako si na tom, čo sa týka finančného (či iného) majetku 😉 Preto je dôležité evidovať a pravidelne aktualizovať údaje o tom, čo vlastníš - aby si vedel, s čím môžeš počítať 😉 Ja to robím na dennej báze, resp. vždy po zmene, zaberie to pár minút na deň 😉 Je vhodné evidovať takýmto spôsobom aj históriu stavu prostriedkov, plusom je potom, že môžeš sledovať a vytešovať sa ako sa stav vyvíja 😉
2. Definuj si rozpočet 😉
Aby si vedel, koľko si môžeš dovoliť minúť, je potrebné navrhnúť rozpočet 😉 Je to vlastne sumár mesačných výdavkov, ktoré v danom roku predpokladáš mať 😉 Ja si v prvom rade odhadnem, aké zhruba budú príjmy, tie vydelím dvanástimi a dostanem číslo predstavujúce sumu, ktorú si môžem dovoliť minúť na mesiac 😉 Následne si vytvorím škatuľky a pre každú škatuľku nastavím, koľko do nej má smerovať 😉 Teda napr. koľko dám na stravu, nájomné, sporenie, atď 😉 Suma výdavkov do škatuliek by mala zhruba zodpovedať rozpočtu definovanému na začiatku 😉
3. Eviduj si príjmy a výdavky 😉
Dostaneš tak prehľad o reálnom stave tvojich financií v priebehu času 😉 Rozpočet bol návrh a toto je reálny stav 😉 Niektoré výdavky a príjmy sa pravidelne opakujú ale vyskytujú sa i nepredvídané príjmy, či výdavky 😉 Aby si vedel pracovať so skutočným stavom svojich financií, je dôležité vedieť tento reálny stav 😉 Výdavky zaradzuj do škatuliek definovaných v rozpočte, po čase potom uvidíš štatistiku, koľko si na ktorú škatuľku minul a potom s tým môžeš pracovať, napríklad môžeš upravovať rozpočet na konkrétnu škatuľku a tak 😉
4. Eviduj svoje dlhy a pôžičky 😉
Je dôležité vedieť komu koľko dĺžiš, resp. koľko si komu požičal a koľko z týchto pohľadávok bolo splatených 😉 Hlavne ak je týchto položiek viac 😉 U nás doma funguje interná ekonomika 😉 Napríklad ja niečo "dlhujem" mame, keď jej mám dať na nájomné a stravu alebo naopak, ona mne, ak niečo zaplatím cez internet banking, keďže ona banku nemá 😉 Na konci mesiaca to zrátame a vyrovnáme podĺžnosti 😉
Ak ti ešte niečo napadne, kľudne pridaj 😉
|
|
|
2
|
|
1. EnaXnaY 02.10.2024, 22:02
1. Poznaj na čom si 😉 V prvom rade je potrebné vedieť, ako si na tom, čo sa týka finančného (či iného) majetku 😉 Preto je dôležité evidovať a pravidelne aktualizovať údaje o tom, čo vlastníš - aby si vedel, s čím môžeš počítať 😉 Ja to robím na dennej báze, resp. vždy po zmene, zaberie to pár minút na deň 😉 Je vhodné evidovať takýmto spôsobom aj históriu stavu prostriedkov, plusom je potom, že môžeš sledovať a vytešovať sa ako sa stav vyvíja 😉 2. Definuj si rozpočet 😉 Aby si vedel, koľko...
▲
02.10.2024, 23:00
|
Myslím, že si to príliš komplikuješ. Ja mám v exceli dve tabuľky. Jedna podnikateľská a jedna súkromná. V nich mám vyznačené všetky opakujúce sa platby už asi 10 rokov dozadu. Podnikateľské napr. za telefón, internet, dane a odvody, poistky auta, servisy, učtovníčka a iné. Súkromné: súkromný telefón, platby za elektrinu, plyn, vodné stočné, za odpady, poistky majetku a dane z nehnuteľností a iné. Farebne mám vyznačené platby čo musím realizovať a tam kde je blízky termín to mám v červenom. Keď mám čas tak vyznačím platby aj do budúceho pol roka. Nie je problém zistiť aké výdaje ma do budúcna čakajú. Potom mám účet podnikateľský a účet súkromný. Hotovosť si držím cca 500€ z ktorých platím bežné nákupy. Platobnú kartu mám, ale ju veľmi nepoužívam. Platby v rámci rodiny neevidujem. Deťom som rád keď čo to zaplatím a odmietam, aby mi to vracali. Rodičov už nemám a v rámci súrodencov sa len výnimočne stane ak je nejaká pôžička alebo dlžoba - za posledných 5 rokov nebola. No a keď sa hotovosť na účtoch ztenčuje, tak začíname šetriť alebo viacej makať, Ako dôchodci máme výhodu, že je tam istý neveľký zaručený mesačný príjem......
|
|
|
3
|
|
2. kntsz 02.10.2024, 23:00
Myslím, že si to príliš komplikuješ. Ja mám v exceli dve tabuľky. Jedna podnikateľská a jedna súkromná. V nich mám vyznačené všetky opakujúce sa platby už asi 10 rokov dozadu. Podnikateľské napr. za telefón, internet, dane a odvody, poistky auta, servisy, učtovníčka a iné. Súkromné: súkromný telefón, platby za elektrinu, plyn, vodné stočné, za odpady, poistky majetku a dane z nehnuteľností a iné. Farebne mám vyznačené platby čo musím realizovať a tam kde je blízky termín to m...
▲
02.10.2024, 23:09
|
Neviem, pre mňa to nie je komplikácia 😉
Rád si evidujem informácie akéhokoľvek druhu 😉
A finančné sú len takou čerešničkou na torte 😉
Pre mňa to má dosť veľký význam, lebo viem na čom som bol, na čom som a i na čom prípadne budem o 20 rokov 😉 Ak pánBožko dá, že sa dožijem 😉
Ja mám tých účtov (škatuliek) viacej 😉 Cca 20 😉 Každú škatuľku používam na niečo iné 😉 V tatrabanke si napríklad môžeš založiť 10 sporiacich účtov k hlavnému (for free) 😉 A tak mám napríklad škatuľku, kde skladám peniaze na poistku, ktorú platím raz ročne 😉 Škatuľku, kde si odkladám peniaze pre webhosting, atď 😉
|
|
|
4
|
|
3. EnaXnaY 02.10.2024, 23:09
Neviem, pre mňa to nie je komplikácia 😉
Rád si evidujem informácie akéhokoľvek druhu 😉
A finančné sú len takou čerešničkou na torte 😉
Pre mňa to má dosť veľký význam, lebo viem na čom som bol, na čom som a i na čom prípadne budem o 20 rokov 😉 Ak pánBožko dá, že sa dožijem 😉
Ja mám tých účtov (škatuliek) viacej 😉 Cca 20 😉 Každú škatuľku používam na niečo iné 😉 V tatrabanke si napríklad môžeš založiť 10 sporiacich účtov k hlavnému (for free) 😉 A tak mám napríkl...
▲
02.10.2024, 23:20
|
Ovocie evidencie rozpočtu 😉 Vidno, koľko som na ktorú škatuľku minul, či som ešte v rozsahu návrhu, alebo už som položku prekročil 😉 odkaz 😉
|
|
|
5
|
|
4. EnaXnaY 02.10.2024, 23:20
Ovocie evidencie rozpočtu 😉
Vidno, koľko som na ktorú škatuľku minul, či som ešte v rozsahu návrhu, alebo už som položku prekročil 😉
https://www.dzio.sk/lipka/gallery/6TMW2I8PHL-20241002231848.jpg 😉
▲
03.10.2024, 14:47
|
|
|