hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
Kto je vlastne Eliáš?
príspevkov 2 |
zobrazení 12 |
posledná zmena 26.11.2021 16:29
|
1
|
Dávam do pozornosti diskutérom, ktorí sa touto témou tu na df zaoberali. Len pre získanie širšieho pohľadu. Citované je to z knihy Marek. Komentáre k Novému zákonu 1. Text je automaticky prepísaný z fotky, takže v ňom môžu byť chyby.
Komunita, pre ktorú Marek písal svoje evanjelium, musela poznať rôzne tradície o Eliášovi (porov. kom. k 9,4). Niektoré z týchto tradícií sa dajú zrekonštruovať zo SZ, kumránskych dokumentov, targumov a nepriamo odvodiť aj z Mk.
Eliáš, ktorý mal prísť, mal viacero rozmerov:
1. Eliáš – muž asketického života; tento aspekt bol rozpoznávacím znakom Eliáša pre jeho súčasníkov
(porov. 2 Kr 1,8).
2. Eliáš – predchodca; tento aspekt sa nachádza v Mal 3,1, ako aj v aram. papyruse 4 Q558.
3. Eliáš – muž zázrakov; 1–2 Kr obsahujú mnohé zázraky, ktoré vykonal Eliáš. Táto tradícia sa zdôrazňuje aj v Sir 48,4-5.
4. Eliáš - neohrozený muž slova. V konfrontácii s kráľom Achabom a Jezabel Eliáš vystupuje ako neoblomný muž pevných zásad, jasného slova a neprístupný na kompromisy (porov. 1 Kr 16–19; Sir 48,1-8).
5. Eliáš, ktorý obnoví Izrael; tento rozmer sa kryštalizoval vo viacerých smeroch. Podľa Targumu Pseudo-Jonatán Dt 33,11 Eliáš ako eschatologický veľkňaz zhromaždí roztratených synov Izraela. Táto tradícia je odvodená od Eliáša-kňaza, ktorý obetuje na hore Karmel (porov. 1 Kr 18,30-40) a pretrváva aj v zdôrazňovaní Eliášovho pôvodu – bol z Áronovho rodu. Podľa Mal 3,23 príchod eschatologického Eliáša spôsobí obrátenie sŕdc.
6. Eliáš je tiež chápaný ako ten, ktorý sa znovu vráti do života, a s ním sa mohla spájať predstava zmŕtvychvstalého proroka v eschatologickom čase (porov. 6,14.16).
7. Eliáš, pomocník nevinne trpiacich: tento rozmer sa dá odvodiť z 15,35-36, kde sa Ježišov výkrik interpretuje ako volanie Eliáša v čase agónie a nadväzuje na 1 Kr 17,8-24.
V tomto spektre predstáv o Eliášovi, ktorý mal prísť, nečudo, že nebolo jasné, kto je vlastne Eliáš. Je ním Ján Krstiteľ alebo
Ježiš, alebo ani jeden z nich? Marek, píšuci pre komunitu, ktorá poznala mnohé z týchto predstáv, identifikuje Eliáša s Jánom, no nie vo všetkých rozmeroch. Niektoré z nich sú však priradené Ježišovi. V Prológu Marek priraďuje Jánovi
asketický spôsob života, charakteristický pre Eliáša (porov. 1,6; 2 Kr 1,8), ako aj neoblomnosť slova pri napomínaní Herodesa (porov. 6,18; 1 Kr 18,18-19). No najdôležitejším rozmerom je Eliáš-predchodca. Výber starozákonných citácií
na Jána ako predchodcu mocnejšieho. Tomuto je podriadený celý obraz Eliáša. Otázkou ostáva obnovenie Izraela. Marek v tomto smere nesleduje tradíciu Eliáša veľkňaza, ktorá sa neskôr dochovala v targumoch. V Mk, na rozdiel od Lk, Ján Krstiteľ nemá kňazský rozmer a obnovenie Izraela nie je interpretované v zmysle politickej a národnej obnovy, ale v duchu Mal 3:23 ako obrátenie, ktoré je prakticky realizované krstom pokánia a odpustením hriechov. Ježiš k tomuto obrazu Ján-Eliáš dodáva nový rozmer, ktorý zdanlivo prekvapil poslucháčov. Eliáš bol vystavený potupe, prenasledovaniu a utrpeniu. Nie je ťažké vidieť par. medzi Herodesom a Achabom a medzi Herodiadou a Jezabel, ktorí obom spôsobili ťažké chvíle. Tento rozmer opovrhnutia a utrpenia, vrcholiaceho v mučeníckej smrti, bol nový aspekt, ktorý Ježiš používa ako predobraz
vlastného utrpenia. Pomocou termínu Syn človeka, ktorý sa môže aplikovať tak na Jána, ako aj na Ježiša, Marek ukazuje, že tento aspekt Jána je hlboko vtlačený aj do Ježišovho života (porov. komp. 6,6b-44). Marek tak vyjasňuje svojim poslucháčom vzťah medzi Jánom a Eliášom nielen tým, že ukáže, v ktorých aspektoch je Ján Eliášom, ale aj tým, že Jánovi nepriradí niektoré vlastnosti očakávaného Eliáša. Prvou vlastnostou, ktorú Ján nemal, je mesiášsky rozmer Eliáša. Ján nie je mesiáš, je len jeho predchodca a Eliáš v Markovom podaní je podriadený Ježišovi (porov. 9,2-13). Ďalej, Ján v Mk nekoná
zázraky podobné Eliášovi, tie sú rezervované Ježišovi. Nakoniec, populárne chápanie Ježiša ako zmítvychvstalého Jána-Eliáša, napriek tomu, že ho propagoval Herodes, je v Mk podané ako jedna z nesprávnych identifikácií Ježiša.
Zmŕtvychvstanie nie je priradené Jánovi, ale Ježišovi a je spojené so smrťou na kríži, a nie s uchvátením do neba ako v prípade Eliáša. Marek tak cez odmietanie a priradovanie niektorých aspektov očakávaného Eliáša Jánovi a niektorých
Ježišovi umožňuje preniknúť do teol. diskusií, ktoré viedli jeho poslucháči.
|
|
|
2
|
|
1. Patrick91 25.11.2021, 16:47
Dávam do pozornosti diskutérom, ktorí sa touto témou tu na df zaoberali. Len pre získanie širšieho pohľadu. Citované je to z knihy Marek. Komentáre k Novému zákonu 1. Text je automaticky prepísaný z fotky, takže v ňom môžu byť chyby.
Komunita, pre ktorú Marek písal svoje evanjelium, musela poznať rôzne tradície o Eliášovi (porov. kom. k 9,4). Niektoré z týchto tradícií sa dajú zrekonštruovať zo SZ, kumránskych dokumentov, targumov a nepriamo odvodiť aj z Mk.
Eliáš, ktorý mal p...
▲
26.11.2021, 16:29
|
nikdy nezil
|
|
|
|
prevádzkuje diskusneforum.sk
kontaktuj správcu diskusného fóra
vytvoril dzI/O 2023 - 2024
verzia : 1.05 ( 27.4.2024 1:45 )
veľkosť : 104 455 B
vygenerované za : 0.051 s
unikátne zobrazenia tém : 332 725
unikátne zobrazenia blogov : 4 138
táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...
|
možnosti :
hlavná stránka
nastavenia
blogy
todo
hľadanie :
blog dňa :
Satan, náš žalobca Mnoho ľudí si myslí, že Boh má úplnú moc nad svetom a pripisujú mu za vinu všetky katastrofy, tragické nehody, vojny a konflikty, choroby a iné trápenia. Títo ľudia nechápu, že v tomto svete je reálne aktívny - zničujúci satan, kt...
citát dňa :
Radšej ísť do roboty, ako nespať vôbec.
|